Mesajul deputatului Camelia Gavrilă la început de an şcolar

0
1566

In calendarul simbolic al unui an, luna septembrie primeste inevitabil un insemn sacru, dar si sensuri profunde legate de ideea de scoala, de educatie, de procesul devenirii prin cunoastere, prin stiinta, prin cultura.

Cu aceleasi emotii, parinti si copii, profesori si studenti, absolventi, tineri sau maturi, invaluiti inca in melancoliile si amintirile scolii in care ne-am format – toti ne regasim in universul nobil al invataturii. Pentru ca lumea si viata, in complexitatea lor postmoderna, sunt „scoli ale cunoasterii si devenirii”, cu atat mai mult etapele concrete de studiu si invatare, de inceput al fiintei prin parcurgerea anilor de scoala trebuie sa primeasca atentia responsabila a societatii, sprijinul si pretuirea pentru un domeniu social fundamental.

In labirintul de stiri, de comentarii si polemici legate de educatie, de examenele nationale, de finantarea insuficienta, cu exasperarea de a asculta promisiuni sau critici, analize de sistem, propuneri de nesfarsita reformare, scoala cu profesionistii ei isi asuma mai departe menirea de a educa, de a-i forma pe elevi, cu devotamentul discret al profesorilor adevarati, cu responsabilitate si daruire. Scoala ramane locul fundamental pentru devenire si implinire umana, dincolo de timp si varste, de altfel vorbim despre un loc spiritualizat, iesit parca din determinarile spatiale si temporale rigide, devenit o matrice spirituala a educatiei prin stiinta, prin arta, prin cultura, un loc al educatiei cu privirea indreptata spre valori si principii morale, spre comunicare de sine si cu ceilalti, spre intelegere, prietenie si toleranta. Credem ca o tara bogata este o tara in primul rand sanatoasa si educata. In acelasi spirit, un mare reformator al educatiei din Romania, Spiru Haret, afirma faptul ca invatamantul trebuie sa formeze oameni, intr-un anumit cuprins temporal, competenti pentru domeniile necesare unei tari, iar invatamantul in intreaga natura a sa inseamna sa formezi „cetateni”, inseamna sa oferi tanarului informatii pentru „supravietuire”.

La inceput de septembrie, mai mult decat oricand, visam toti un sistem de educatie ideal, in care sa avem pretutindeni gradinite si scoli minunate, prietenoase, atractive, cu profesori motivati, dedicati copiilor si profesiei, cu spatii de joaca generoase, cu terenuri de sport, sali de lectura si centre de pregatire, cu o dotare adaptata lumii moderne de secol XXI. Drumul de la vis la realitate este inca dificil si abrupt, dar recunoasterea dificultatilor inseamna luciditate si semn al preocuparii pentru schimbare.

Reusitele scolii iesene in anul scolar 2016-2017 consemneaza, in mare parte, impliniri si valori, povesti de succes ale elevilor, pregatirea temeinica pentru examene nationale, alaturi de competenta si implicarea profesorilor. La acestea se adauga proiecte educationale si europene de succes, un management educational inspirat, evolutii semnificative ale scolilor din mediul rural, vocatia excelentei confirmata in timp, creativitate si daruire. Este firesc astfel sa proiectam vise, aspiratii si tinte curajoase si pentru anul scolar 2017- 2018, an scolar care incepe acum, in miez de septembrie, o noua fila de cronica, o noua poveste in care speram ca deciziile guvernamentale pertinente, schimbarile legislative necesare si avizate, un parteneriat adevarat intre scoala, familie, comunitate ar putea aduce premisele implinirii noilor proiecte.

Imi exprim speranta ca scoala ieseana va continua sirul succeselor, va pastra aceste valori, va fi si in anul ce incepe o instanta de cunoastere si moralitate, adunand reusite si impliniri prin elevii si profesorii ei. Masura acestor reusite ale scolii este data de bucuria si starea de fericire pe care o vor regasi elevii in activitatile si experientele de cunoastere, in atmosfera pe care o vom crea in fiecare scoala, de oriunde ar fi aceasta. Nu doar profesionalismul si rigoarea stiintifica trebuie sa defineasca procesul de educatie, ci in egala masura si comunicarea afectiva, talentul pedagogic, stiinta de a intelege varste diferite, aspiratii si idealuri, niciodata aceleasi in diversitatea si complexitatea naturii umane.

In sensul schimbarilor anticipate, Parlamentul Romaniei trebuie sa fie si mai mult institutia receptiva la vocea scolii, la opiniile deseori critice despre aspecte ale sistemului educational, completand legislativ, dar si conceptual conturul si substanta unei educatii de calitate, orientata spre pragmatismul vietii concrete, spre formarea unor absolventi cu reale competente de cunoastere, de comunicare si de adaptare la o societate dinamica si deseori contrastanta. Calitatea educatiei, valorile propuse tinerei generatii, formarea lor profesionala si umana, regasirea acestora ca specialisti si cetateni adevarati in universul divers si complex al Iasului, dialogul dintre educatie si cultura intr-o zona geografica in care istoria, cultura, spiritualitatea coexista in armonie cu educatia si scoala – acestea sunt reperele sub semnul carora deschidem un nou calendar de an scolar.

Cu siguranta, anul scolar inaugurat este un inceput de nou drum, de zidire , de intemeiere sub semnul scolii, timp al intrebarilor si al raspunsurilor, apropiere simbolica de pragul centenarului, cand intregul popor isi va sarbatori istoria, devenirea, implinirile natiei din care educatia, scoala nu pot lipsi.

Cu incredere si pretuire pentru lumea scolii,
Deputat PSD de Iasi
Prof. dr. Camelia GAVRILA
PRESEDINTELE COMISIEI PENTRU INVATAMANT,
STIINTA, TINERET SI SPORT

loading...

Comentarii: