Transfer de bune practici din sistemul de educație islandez prin proiectul ”Consorțiu regional pentru educație de calitate în medii defavorizate (CREDEM)”

0
563

În perioada 22 – 28 aprilie 2018, o delegație formată din 6 profesori și 3 inspectori școlari a participat la cursul ”Structured Educational Visit Programme – Reykjavík, Iceland”. Activitatea, ce reprezintă al 4-lea flux din cele 5 ce se implementează în cadrul proiectului inițiat de I.S.J. Iași, a avut o dimensiune europeană accentuată, reunind 111 participanți din 18 țări europene.

Obiectivul specific al acestei mobilități a vizat sprijinirea celor 7 instituții selectate: Școala Profesională Cristești, Școala Profesională Dumești, Școala Gimnazială Slobozia, Școala Gimnazială Sticlăria, Liceul Teoretic ”Lascăr Rosetti” Răducăneni, Liceul Tehnologic ”V. Pavelcu” și I.S.J. Iași în soluționarea nevoilor instituționale identificate, îmbunătățirea ofertei manageriale și educaționale prin cunoașterea și preluarea aspectelor legate de de politicile educaționale ale unui sistem de educație foarte bine cotat de evaluările OCDE.

Pe parcursul sesiunilor de formare participanții au cunoscut parteneri pentru viitoare proiecte de parteneriat strategic, au avut acces în 4 școli reprezentative, au descoperit tehnici de comunicare, diseminare și valorizare, utile atât în managementul instituțional, cât și în managementul de proiect.

Activitățile s-au desfășurat în locații și contexte variate. La Háskóli Íslands/University participanții au avut ocazia să cunoască contextul social-istoric al sistemului de educație islandez (https://www.government.is/topics/education/), bazat pe 6 piloni fundamentali: alfabetizare, sustenabilitate, sănătate și bunăstare, democrație și drepturile omului, egalitate, creativitate.

La Seljaskóli, instituție ce școlarizează elevi de gimnaziu, cu vârste între 6 și 16 ani, principiile pe care este fundamentată oferta școlară sunt următoarele: elevii descoperă continuu bucuria lecturii, iar conceptul de școală prietenoasă este foarte bine cultivat, existând relații calde, apropiate, între director, profesori și elevi.

La Fossvogsskóli, instituție care școlarizează copii de vârstă preșcolară, între 1-7 ani, participanții la vizită au asistat la activități bazate pe încurajare și cooperare. De asemenea, școala își propune să-i inspire pe copii pentru a-și explora creativitatea prin muzică și știință cu ajutorul unei platforme speciale: https://biophiliaeducational.org/.

O altă școală vizitată a fost Taekniskólin, o școală VET privată, cu elevi de 16-19 ani, instituție care încurajează sistemul de lucru bazat pe proiecte și promovează conceptul de școală fără ziduri.

O altă experiență deosebită a fost vizita la Menntaskólinn við Hamrahlíð, cu elevi de liceu 16-19 ani, o unitate de învățământ ce oferă cursuri diferite, organizate modular, care încurajează lucrul în echipă și în care elevii pot susține bacalaureatul internațional.

La final, s-au analizat strategii de diseminare, s-au prezentat portofoliile realizate în context transnațional, s-a realizat evaluarea individuală a stagiului și formularea concluziei pentru sistemul de educație islandez: ”Handmade, Headmade, Homemade”.

“ISJ a dorit să implice în acest proiect unele școli din zona rurală, din medii defavorizate enonomic, social, cultural sau educațional, întrucât orice proiect care vizează cunoașterea altor sisteme de educație aduce un plus în formarea cadrelor didactice, în aplicarea strategiilor de învățare și formare a elevilor sau în direcția dezvoltării instituționale. Experiența islandeză poate oferi din aceste perspective repere importante pentru ca și la noi să se accesibilizeze conținuturile, să se valorifice aplicativ aceste informații, să se consolideze relația profesor-elev în sensul unei mai mari autonomii a elevului și a unui mentorat din partea profesorului.” a menționat prof.. dr. Genoveva Aurelia FARCAȘ, Inspector Școlar General.

loading...

Comentarii: