Andreea Nester, medic specialist psihiatru:„Societatea ne solicită performanţă, iar pentru aceasta nesacrificăm timpul de somn!”

0
71

Fiecare dintre noi a experimentat, probabil, măcar o dată în viaţă, o noaptede nesomn, în care s-a învârtit pe toate părţile fără să poată adormi. Este firesc săvă simţiţi obosiţi după o astfel de noapte. Însă, dacă mai multe seri la rând v-aţichinuit să adormiţi şi nu aţi putut, aţi stat treji în toiul nopţii, aţi fost somnolenţi petot parcursul zilei, atunci vă confrunţi cu o tulburare de somn.Deşi multe persoane întâmpină dificultăţi de adormire seara sau demenţinere a stării de somn până în zorii zilei, puţine sunt cele care apelează laajutorul medicului psihiatru pentru un tratament adecvat. „Insomniile sunt motivefoarte importante pentru prezentarea pacienţilor la doctor, estimându-se căreprezintă a treia cauză (30% – 50% din populaţie) care îi trimite pe oamenila medic, în special la medicul de familie, după cefalee şi stările gripale”, adeclarat dr. Andreea Nester, medic specialist psihiatru în cadrul Institutului dePsihiatrie „Socola” Iaşi. Conform studiului realizat de University of PennsylvaniaSchool of Medicine în 2018, „circa 25% dintre americani suferă de insomnie acutăîn fiecare an, iar dintre aceştia 75% ajung să sufere de insomnie cronică”.Somnul este un proces vital pentru organism, reprezentând o activitate derefacere. În timpul somnului, întregul corp se odihneşte, creierul însă nu „doarme”niciodată. „În timpul somnului, organismul îşi încetineşte funcţiile fiziologicepentru a-şi recupera energia pierdută în timpul zilei, temperatura se reduce,metabolismul încetineşte, tensiunea arterială se stabilizează şi ţesuturile se1
regenerează. Orele bune de somn permit, de asemenea, să dăm o viaţă nouămemoriei şi să fim mai atenţi”, consideră dr. Nester. De asemenea, teaca demielină, care ajută la „protejarea” celulelor creierului, se formează tot în timpulsomnului.Un alt motiv pentru care orele dormite sunt esenţiale pentru viaţa individuluiţine de faptul că în această perioadă creierul se curăţă de toxinele acumulate întimpul zilei, conform cercetătorilor de la Universităţile Rochester şi New York(„Sleep initiated fluid flux drives metabolite clearance from the adult brain”,Science, 18 octombrie 2013). „Procesul de curăţare al creierului este cu atâtmai important cu cât acumularea de toxine la nivel cerebral poate creşteriscul dezvoltării maladiei Alzheimer”, afirmă medicul psihiatru de la Institutulde Psihiatrie „Socola” Iaşi.Micşorarea timpului dedicat somnului daunează grav creierului. „Funcţiilepsihice ale persoanei sunt perturbate. Privarea de somn scade capacitatea deconcentrare a atenţiei, scade timpul de reacţie la stimuli, slăbeşte memoria,apar modificări emoţionale cu stări de nervozitate, iritabilitate, cu un slabcontrol al impulsurilor, iar capacitatea de gândire logică şi analiză sedeteriorează. Se produce o diminuare a randamentului personal, iar viaţa îşipierde din culori pe măsură ce orele de somn scad”, spune dr. Andreea Nester.Adulţii au nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte, în timp ce copiii pot dormipână la 10-12 ore. Vârstnicii au un somn deficitar şi de o calitate mai redusă, deşinevoia de somn este aceiaşi ca la adulţii tineri („National Sleep Foundation’s sleeptime duration recommendations: methodology and results summary”, publicat înSleep Health: The Official Journal of the National Sleep Foundation, în 2015).Insomnia este o afecţiune de sine stătătoare, dar, uneori, apare şi ca simptomal altor probleme de sănătate, de natură fizică sau de natură mintală. „O serie depatologii organice pot produce insomnia prin mecanism indirect. Vorbim,aşadar, despre afecţiuni care prin simptomele produse împiedică odihna:bolile neurologice (accidentul vascular cerebral), respiratorii (astm, apneeobstructivă de somn), bolile coronariene, renale şi digestive (ulcer gastric,boala de reflux gastro–esofagian), boli psihiatrice (demenţa, tulburareabipolară, depresia)”, apreciază medicul specialist psihiatru din cadrul Institutuluide Psihiatrie „Socola” Iaşi.Stresul este principalul factor care produce insomnii. Acesta poate fi cauzatde probleme de ordin financiar şi social, concentrarea mult prea mare asupraproblemelor şi metodelor de rezolvare determinând astfel o insomnie temporară. Oserie de fenomene traumatizante din punct de vedere psihologic, cum ar fi divorţul,decesul unei persoane dragi, pierderea serviciului, emigrarea într-o ţară străină, oboală gravă şi chiar sarcina pot produce insomnii. „Societatea ne solicităperformanţă, iar pentru aceasta ne sacrificăm timpul de somn. Stilul de viaţă2
modern, călătoriile intercontinentale şi modificările de fus orar, petrecerile petimp de noapte, vizitele la cazinouri sau cluburi, statul prelungit în faţatelevizorului, a calculatorului, efortul prelungit şi lucrul în ture duc ladeprivarea somnului sănătos din timpul nopţii”, explică dr. Andreea Nester.Ca în orice altă afecţiune, intervenţia terapeutică precoce este esenţială.Metodele de tratare a dificultăţilor de somn includ reguli de igienă a somnului,psihoterapie, tehnici de relaxare, toate acestea venind în completarea unuitratament farmacologic adecvat fiecărui individ în parte, ales împreună cu mediculpsihiatru pe baza consultului de specialitate.„Pentru a vă asigura un somn de calitate, activităţile relaxante dinaintede perioada de odihnă şi orarul strict de culcare sunt două aspecteimportante. Patul în care dormiţi trebuie să fie rezervat pentru somn şi nupentru alte activităţi, camera de dormit trebuie să fie lipsită de calculator,telefon sau televizor, să aibă o temperatură ambiantă confortabilă (22 gradeCelsius), fără zgomote sau surse de lumină deranjante. Se vor evita efortulfizic, consumul de cafea după ora 14:00 şi băuturile alcoolice înainte de somn.La fel de important este să alegeţi mese uşoare seara şi să nu vă culcaţiflămânzi”, consideră dr. Nester.Există o gama largă de somnifere eficiente şi sigure, cu rezultate bune,folosite în doze adecvate de-a lungul unei perioade corespunzătoare. Soluţia ceamai bună este să apelaţi la ajutorul unui medic specialist şi să discutaţi cu unpsihiatru, insomnia fiind o patologie 100% vindecabilă.StatisticiÎn 2018, la Institutul de Psihiatrie „Socola” Iaşi au fost internaţi 2025 depacienţi cu tulburări de somn (diagnostic principal şi secundar).

loading...

Comentarii:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here