Drumarii ies la protest

0
115

Sindicatul Drumarilor „Elie Radu”, din cadrul Companiei Naționale de Administrare a
Infrastructurii Rutiere (CNAIR), reprezintă interesele a 4.800 de membri de sindicat din totalul de aproximativ 7.000 de salariați ai companiei și este singurul sindicat reprezentativ la nivel de unitate.
Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” va organiza marți, 16 iulie 2019, în intervalul orar 10 – 13, la sediul Ministerului Transporturilor, un protest față de faptul că nici până la această data nu sunt demarate negocierile la Contractul Colectiv de Muncă (CCM), motivat de lipsa unui buget de venituri și cheltuieli aprobat.
Pe scurt, nemulțumirea noastră este legată de modul de abordare a problematicii bugetului CNAIR (lipsa bugetului la această dată și construcția bugetului fără nici un fel de creșteri salariale, cu tăieri ale posturilor vacante).
1. Contract colectiv de muncă la nivel de unitate
Între CNAIR și Sindicat s-a încheiat Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, semnat și înregistrat la ITM sub nr. 277/25.07.2018. Astfel, la data de 25.07.2019, acest contract încetează să-și producă efectele, iar negocierile ar fi trebuit sa înceapă cu 45 de zile înainte de expirarea CCM.
Din cauza lipsei bugetului, părțile contractului colectiv de muncă nu au putut începe aceste negocieri.
2. Buget CNAIR 2019
Din informațiile primite de la CNAIR, rezultă că bugetul a plecat inițial de la companie cu anumite creșteri salariale, a fost respins ulterior, la aprobare, de către celelalte ministere, iar acum a fost refăcut la solicitarea expresa a Ministerului Finanțelor Publice, cu 0% creștere salarială.
Apreciem că nu există nici un justificare pentru ca bugetul CNAIR să nu fie majorat și pe
componenta drepturi salariale, raportat la următoarele considerente:
a) inflație iunie 2019
Conform INS, în luna iunie 2019 se înregistrează o inflație de 4,1%. În aceste condiții, apreciem că angajatorul este obligat să renegocieze drepturile salariale pentru păstrarea puterii de cumpărare și să majoreze aceste drepturi cu un procent cel puțin egal cu inflația.
b) efectuarea de lucrări de construcție
În cadrul CNAIR se executa lucrări de reparații drumuri naționale, așternere mixtură asfaltică etc., lucrări specifice activității de construcție. Prin OUG 114/2018 au fost introduse mai multe facilitați fiscale pentru salariații care lucrează în domeniul construcțiilor (salariu minim de 3000 lei, scutire impozit venit
etc.).
Salariații CNAIR care lucrează în domeniul construcțiilor au un salariu de bază de maximum 2300 lei și nu beneficiază de nici un fel de facilitate fiscală.
Apreciem că pentru păstrarea unei resurse umane competente și pentru evitarea migrării acesteia este nevoie ca și salariile acestei categorii de salariați să fie majorate pentru a acoperi măcar o parte din beneficiile aduse prin OUG nr.114/2018.
c) posturi vacante muncitori
În cadrul CNAIR existau posturi vacante muncitori, iar acestea au fost eliminate prin propunerea de buget. În aceste condiții, suntem în situația în care nu s-ar mai putea angaja muncitori, în condițiile în care Compania dorește sa lucreze mai mult în domeniul construcțiilor.
Precizăm că, la acest moment, CNAIR are în administrare 733 km de autostradă și 15.934 km de drumuri naționale, iar lucrările de întreținere se efectuează cu 2.977 muncitori, respectiv 5,8 km/muncitor, imposibil de realizat la cerințele normativelor în vigoare.
d) consultanță
Lucrările de consultanță pe proiecte se efectuează cu salariații CNAIR, care, suplimentar față de fișa postului, execută și aceste atribuții. În condițiile în care aceste servicii se prestau anterior de firme de consultanță, la un preț de 15 ori mai mare decât cel care se achita salariaților prin prestarea acestor servicii de către aceștia, compania a reușit să realizeze economii serioase. Totuși, aceste economii nu se reflectă în propunerea de buget.
În final, arătăm ca exemplu BVC al CFR Calatori, instituție în subordinea Ministerului
Transporturilor, care are aprobat deja bugetul de la finalul lunii mai 2019, iar creșterile salariale prognozate sunt de aproximativ 14% (cheltuieli salarii 2018 – 835.500 lei, față de 950.290 lei în 2019).
Acestea sunt doar câteva argumente care ar trebui avute în vedere la aprobarea bugetului și este anormal ca alte companii de genul CNAIR să beneficieze de majorări salariale, iar în cadrul CNAIR drepturile salariale să nu cunoască nici un fel de modificare în următorul an.
În condițiile în care bugetul CNAIR nu are prevăzute nici un fel de creșteri salariale, Sindicatul este pus în situația de a nu putea negocia un contract colectiv de munca, ceea ce va duce la mișcări de protest (pichetări sedii ministere și CNAIR și, în final, conflict colectiv de muncă).
Pentru o mai bună informare a opiniei publice, este important de menționat faptul că la nivel de Direcții Regionale de Drumuri și Poduri 1-7 (personal muncitor + TESA din teritoriu) salariul de bază mediu brut este de 3.849 lei, iar la nivel CNAIR Central salariul de bază mediu brut este de 7.114 lei.

loading...

Comentarii:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here