Zeci de mașini au mărșăluit de pe Sos. Bârnovei până în centru

0
340

În această dimineață, zeci de locuitori din zonele Sos. Bârnovei,Vămășoaia-Sfinții Voievozi și-au dat întâlnire la limita teritorială Bârnova-Iași și au pornit într-un marș de protest cu mașinile până în centru. Localnicii, dar și cei care tranzitează zona venind dinspre Todirel, Visani sau Bârnova și-au arătat nemulțumirea față de modul în care se lucrează la partea carosabilă și cum gestionează autoritățile locale traficul din zona. În plus, praful creează mari probleme, spun atat soferii , cat si locuitorii zonei. Nu își pot aerisi locuințele, ferestrele sunt mereu pline de praf, iar autoturismele parcate în față porților sunt îngropate în nori de moloz.
De menționat că aceste zone stradale aparțin de Iași și nu de comuna Barnova, astfel că nemulțumirile sunt îndreptate către edilul Iașului, primarul Mihai Chirica, si mai ales catre  constructorul-MECON Iasi&colaboratorii– care se dau greu plecati din zonă.
La întâlnirea de pe Soseaua Bârnovei au fost invitate și autoritarile, dar nu au venit. Valoarea investiției pe care Primaria Iasi o va achita constructorului se ridică la peste 6 milioane de lei și ar trebui modernizati 2,5 kilometri de drum. Tronsonul reabilitat va avea 2 benzi de circulație pentru decongestionarea traficului rutier, promit autoritățile. Între timp, au apărut și fisuri în betonul recent turnat din cauza utilajelor si masinilor de mare tonaj care tranziteaza catre blocurile in constructie din zona Decorama-Cataleya.

La intalnirea de dimineata, participantii la protest au prezentat revendicarile celor care folosesc zilnic Soseaua Bârnovei -Trei Sarmale-Soseaua Bucium, revendicari  ce  au fost integrate într-un comunicat de presă pe care-l redăm integral:

„Din dorința de a debloca situația critică creată pe șantierul Sos. Barnova și în sensul eficientizării transparenței informațiilor, joi 19 Septembrie 2019, ora 8.30 vom iniția un marș motorizat pe traseul Sos. Bârnova – Primăria Iași, ( cu pornire de la limita rutieră a localității Bârnova cu Iași – porțiunea de beton nou ).
În speranța conștientizării de către autoritățile ieșene a gravitații situației create pe stradă noastră, am lansat invitații la discuții, tuturor părțile implicate în derularea contractului de lucrări pentru proiectul – „Modernizare Șoseaua Bârnova”.
Această acțiune se dorește una a promovării dialogului între comunitate și administrația locală, dar și a responsabilizării. Ne dorim deblocarea situației critice, aflarea etapelor de lucru programate și comunicarea măsurilor de sancționare întreprinse sau viitoare.În calitatea noastră de contribuabili ai Municipiului Iași, considerăm că din contribuțiile pe care le plătim sub formă de taxe și impozite, directe și indirecte trebuie să beneficieze și comunitatea noastră, prin programe de îmbunătățire a infrastructurii și nu numai, în final pentru creșterea calității vieții membrilor acestei comunități, greu încercate în ultimii 4 ani.
Din start se poate observă termenul de finalizare depășit, stâlpii încă nu au fost mutați, podul și podețele încă nu au fost începute, iar de rigole/ străzi adiacente nu mai amintim. Înțelegem că se lucrează în condiții de șantier, dar în momentul de față sunt cel puțîn 7 porțiuni (de diferite dimensiuni) în lucru. Porțiuni pregătite sau în curs de pregătire pentru finalizarea acestei lucrări, greu practicabile, prost semnalizare și fără finalizare de foarte multă vreme.
Problemele ce ne preocupă sunt numeroase. În cele ce urmează am încercat să le sintetizăm:
*Solicităm demiterea Dirigintei de șantier și a tuturor functinarilor publici ce au gestionat atât de precar derularea și implementarea acestui contract;
*Comunicarea măsurilor ferme de remediere a situației create;
*Solicităm lucrarea în două ture (inclusiv pet imp de noapte) pentru a optimiza traficul rutier din zona;
*Solicităm implementarea unui traseu mijloace de transport public direct (Sat Barnova – zona centrală Iași/ Copou) în idea diminuării necesității utilizării autoturismelor proprietate personală;
*Carosabil circulabil, trotuare amenajate, rigole și șanțuri, toate semnalizate conform legii – facturile pe care le achităm pentru reparația mașinilor noastre stau dovadă. În acest sens solicităm un carosabil circulabil, trotuare, rigole de scurgere a apelor pluviale, șanțuri amenajate, coșuri de gunoi, etc. toate semnalizate conform legii;
*Iluminat public stradal funcțional – acesta este inexistent pe numeroase porțiuni, mai mult sau mai puțîn întinse, ale străzilor noastre. De asemenea, acolo unde există totuși stâlpi, iluminatul stradal ori funcționează, dar cu intermitentă, ori nu funcționează cu desăvârșire;
*Alveole mijloace de transport – în prezent nu există amenajate alveole pentru mijloacele de transport public. De asemenea, nu există un loc amenajat (măcar parțial) pentru a aștepta în mod sigur, mijloacele de transport public;
*Patrularea zonei de către organele de poliție – Ordinea și siguranță publică – este necesară implicarea mai puternică a poliției comunitare, alături (dacă și când este cazul ) de structurile locale ale Ministerului Administrației și Internelor, în activitățile legate de ordinea și liniștea publică, protejarea persoanei, protecția patrimoniului public și privat, creșterea nivelului de siguranță stradală și rutieră, combaterea criminalității stradale, circulația pe drumurile publice, disciplină în construcții, protecția mediului, creșterea autorității poliției și asigurarea respectării legii, întărirea prezenței echipelor de patrulare în mediile și zonele de interes operativ pentru prevenirea faptelor infracționale;
*Asigurarea furnizării energiei electrice în mod constant și continuu. Rețeaua existența, este depășită, suprasolicitată și învechită;
*Curățarea străzii principale de către serviciul de salublizare și montarea unor coșuri stradale de gunoi;
*Poluarea atmosferică – o consecință directă și gravă a stării carosabilului este cantitatea foarte mare de praf ce se ridică în atmosfera la trecerea autovehiculelor, care afectează practic toate gospodăriile din zona, nu doar pe cele din imediată apropiere a drumurilor. Praful se ridică aproape indiferent de viteză de rulare a mașinilor. În acest sens, pentru limitarea drastică a vitezei, care va fi necesară chiar și după asfaltare, este imperios necesară montarea atât a unor indicatoare rutiere pentru restricție de viteză, cât și a unor limitatoare de viteză;
*Sistematizarea – Lucrările de dezvoltare / construcție în zona par să nu fie îndeajuns de atent și corect controlate de către reprezentanții primăriei, în vederea respectării ferme a normelor de utilizare a domeniului public sau privat;
*Hidrantii – deși în cazul producerii unor incendii (chiar și ale vegetației dintre zonele locuite) sunt foarte necesari, hidrantii lipsesc de pe majoritatea străzilor noastre.

Acesta este un demers onest și constructiv în esență, care ar trebui să aibă o influență pozitivă asupra rezolvării doleantelor noastre. Încheiem prin a spune că ne rezervăm dreptul că, în măsura în care problemele pe care vi le-am adus în atenție nu vor fi rezolvate sau nu vom primi un răspuns corespunzător, să demarăm acțiuni civile conform reglemantarilor legale în vigoare”

UPDATE: De cealalta parte, primarul Mihai Chirica da explicatii care, insa, nu-i ajuta pe cei care tranziteaza Soseaua Bârnovei sa ajunga mai repede la Hanul Trei Sarmale-Soseaua Bucium.

Conducerea Primăriei Municipiului Iași îi asigură pe locuitorii din zona șoselei Bârnova și opinia publică, în general, că este direct și profund preocupată de ritmul și calitatea lucrărilor de modernizare a acestui drum.
„Pe lângă numeroasele declarații și comunicate de presă, am avut și am o comunicare directă cu locuitorii din zona șoselei Bârnova, cărora le-am transmis în repetate rânduri un singur lucru: problema ritmului lucrărilor de modernizare a străzii mă interesează în cel mai înalt grad! De altfel, am explicat și ce măsuri am luat până acum. Astfel, după mai multe discuții cât se poate de ferme cu constructorii, am decis să blochez orice plată până nu finalizează lucrările la partea carosabilă. Totodată, fiindcă această stradă este prioritară, am diminuat lucrul pe anumite şantiere tocmai pentru a creşte numărul de muncitori pe șoseaua Bârnova. Această decizie a avut efecte vizibile: luni s-au turnat 110 metri de bandă de circulaţie, iar miercuri încă 150 de metri. În ceea ce privește sesizările legate de calitatea lucrărilor, acestea țin în totalitate de constructor, care este obligat să remedieze eventualele probleme pe cheltuiala lui. În altă ordine de idei, fac un nou apel public și la Delgaz Grid SA să se achite urgent de obligațiile care îi revin în ceea ce privește mutarea stâlpilor de electricitate. Suntem ferm deciși să nu dăm niciun pas înapoi în privinţa ritmului și calității lucrărilor. Ne dorim ca în această lună să se încheie lucrările la partea carosabilă, urmând ca pe parcursul lunii viitoare să se lucreze la trotuare, podețe și căile de acces. Le garantez locuitorilor că drumul va fi finalizat și că voi face tot ceea ce este posibil pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai repede!”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Primăria Municipiului Iași modernizează șoseaua Bârnova de la intersecția cu șoseaua Bucium până la limita cu comuna Bârnova. Sunt făcute lucrări pe o distanță de 2.519 metri, iar valoarea acestora este de 6.193.820 lei, inclusiv TVA.
Șoseaua Bârnova va avea două benzi de circulație cu lățimea de 3,50 metri fiecare. Modernizarea șoselei Bârnova constă în realizarea unei îmbrăcăminţi din beton de ciment rutier, corectarea profilului longitudinal şi al celui transversal ale străzii, asigurarea scurgerii apelor pluviale prin rigole carosabile și guri de scurgere, refacerea podețelor și a trotuarelor, aducerea la cotă a căminelor de canalizare și a gurilor de scurgere, amenajarea străzilor laterale, realizarea canalului tehnic pentru rețelele de telecomunicații, relocarea a 17 stâlpi de iluminat în vederea corectării profilului transversal al străzii, precum și executarea unor lucrări de siguranța circulației.
Modernizarea șoselei Bârnova face parte dintr-un program de lucrări care include şase artere rutiere importante din municipiu. Sunt vizați, în total, 6,1 kilometri de carosabil, alături de șoseaua Bârnova fiind modernizate strada Smârdan (630 metri), strada Petre Vancea (607 metri), bulevardul Primăverii (602 metri), strada Moşu (382 metri) şi strada Ogorului (286 metri). Lucrările sunt executate de asocierea Conest SA – Mecon Iași SR, iar valoarea totală a contractului este de 12.072.482,99 lei, fără TVA (14.366.254,76 lei, cu TVA).

loading...

Comentarii:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here