În buzunarele cui au ajuns 30 milioane de euro după dispariția a 10 TIR-uri cu țigări. Autoritățile tac mâlc!

0
1732

În această perioadă, un val de verificări par să perturbe linistea din Vama Albita, existand suspiciunea de contrabandă cu tigări. Este vorba de 10 transporturi cu tigări  in valoare de peste 30 milioane de euro, care nu au mai ajuns in Republica Moldova, asa cum era specificat in documentele de tranzitare a Romaniei. Desi aceste transporturi au tranzitat Romania in cursul anului trecut, venind de la un punct de trecere naval din Constanta, abia acum s-ar fi dat de urma tir-urilor, goale bineinteles, pe teritoriul Republicii Modova.

Primul transport evaporat a aparut  în documentele Direcției Generale a Vămilor (DGV) la data de 17 aprilie 2020, transport efectuat de firma OOOH Essers RU, societate înregistrată în Rusia și Lituania și care reprezintă filiala rusă a companiei belgiene de transport  H Essers. TIR-ul înregistrat cu numărul de înmatriculare P946TB39 avea o masă de 13.699 de kilograme de țigarete. Transportul era înregistrat în Portul Constanța avand ca destinație spațiul non-UE. Mai exact, transportul de țigări trebuia să ajungă în Republica Moldova.

În astfel de cazuri, regulamentul vamal impune că procedurile de vămuire nu se fac prin punctul în care intră transportul, ci prin punctul în care iese”, se arata in legislatia vamală. În cazul de față, transportul efectuat de OOOH Essers RU trebuia să iasă din România spre Republica Moldova pe la Vama Albița din județul Vaslui. Doar că acest transport nu a trecut niciodată oficial prin punctul de trecere a frontierei, prin punctul vamal și prin punctele de control ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Atunci când un camion/TIR iese din țară, vine un lucrător vamal și îl controlează la acte, dacă nu verifică fizic și încărcătura. Introduce în baza de date informațiile de identificare ale camionului, la ce oră a fost controlat, când s-a terminat procedura vamală etc. Apoi, un reprezentant al Poliției de Frontieră consemnează că s-a ridicat bariera la ora x și că transportul a ieșit din România. Mai mult, până la barieră, camionul este înregistrat la punctele CNAIR, unde camionul este și cântărit”, a explicat un  reprezentant al Vămii Albița.

În cazul acestui transport, TIR-ul nu a trecut niciodată prin punctele vamale, de frontieră și ale CNAIR. Deci, ar fi trebuit sa fie si azi la Albița.

Insa nu este asa. Camionul a fost găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol. La fel s-a intamplat si cu alte 9 camioane.

Celelalte nouă transporturi dispărute:

  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.461 de kilograme – pe data de 25 aprilie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.857 de kilograme – pe data de 8 mai;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.249 de kilograme – pe data de 14 mai;
  • H Essers Security Logistics – cu masa de 10.815 de kilograme – pe data de 13 iunie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.204 de kilograme – pe data de 30 iunie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.090 de kilograme – pe data de 18 iulie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 15.343 de kilograme – pe data de 30 iulie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 19.156 de kilograme – pe data de 19 august;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.755 de kilograme – pe data de 22 august;
În total, sunt 140 de tone de țigări în cele zece transporturi dispărute pe teritoriul Romaniei, nedepasind  Vama Albița.

În martie 2021, singurul care a a luat in calcul  suspiciunea de contrabandă de țigări a fost Dănuț Bolohan, directorul Directiei Regionale Vamale (DRV) Iași, în subordinea căreia se află și Biroul Vamal de la Albița. Acesta a solicitat subordonatilor sa o faca o verificare a acestor 10 transporturi de țigări care au dispărut în România, cel mai probabil țigările fiind vândute pe piața neagră. Concluzia preliminara a fost ca nu sunt date care să localizeze TIR-urile, dar nici să precizeze dacă au ieșit din țară.

Surse vamale au spus ca in timpul verificarilor, insusi șeful  Direcției Generale a Vămilor (DGV), Marcel Simion Mutescu s-a întâlnit pe 1 aprilie cu Sergiu Burduja, directorul Serviciului Vamal din Republica Moldova tocmai pentru a obține date privind aceste transporturi de la colegii de la Chișinău. Astfel s-a aflat ca autoritățile din Republica Moldova depistasera camioanele la începutul anului, însă acestea nu mai aveau încărcătura și nici nu aveau documente care să ateste că au intrat în republica Moldova cu țigarete.

Valoarea celor 140 de tone de țigări din cele zece transporturi dispărute este de peste 30 de milioane de euro. Dacă țigările din cele zece transporturi au fost comercializate în România inseamna ca statul român a fost păgubit de acciza pe tutun. În funcție de numărul de țigări, valoarea accizei pierdute de statul român este de un minim estimat la 2 milioane de euro.

Cat priveste punctele de vedere ale reprezentantilor ANAF, Ministerului Finantelor, DGV sau DRV Iasi, cu privire la suspiciunea de contrabanda cu 10 tir-uri de tigari, nu s-a sinchisit niciunul sa raspunda clar si la obiect.

Cine este transportatorul rus

Firma OOO H Essers RU are calitatea de transportator și este înregistrată în Rusia, Regiunea Kaliningradskaya, Orașul Sovetsk. Această societate este deținută la rândul său de alte două firme H. Essers din Vilnius (Lituania) și firma Evro Trans Servis.

La rândul său, Evro Trans Servis are trei acționari: Anastasiya Pavlovna Nikitina – cu 50%, Victoras Samojlenko – cu 25% și Aringas Shidlauskas – cu 25%.

Cat priveste identitatea firmelor care au importat și exportat țigările dispărute la Albița,  Direcția Generală a Vămilor și ANAF au refuzat să ofere aceste informații.

Comentarii:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here